tirsdag 24. mai 2011

Alt som skal gjøres før det irriterer

Det er snart sommer, og når den endelig er her får man nok å gjøre. Sånn er det å ha hus.

Jeg trives ute om sommeren. Så lenge det ikke kryr av mygg rundt meg. For det gjør det veldig ofte her i Karasjok. Særlig mye mygg er det på plenen. Mygga er ikke å se noen steder når man kommer ut av huset, men straks man tråkker litt på plenen dukker de opp. Fra intet...
På plenen finnes blomsterbedene mine. Dermed blir jeg oppspist av mygg mens jeg luker og utfører diverse annet forefallende hagearbeid. Blomsterbedene ser faktisk aller best ut ovenfra. Fra verandaen. Der er det nemlig sjelden mygg. Så der trives jeg.
Jeg så nyhetene at det visstnok skal bli mindre mygg i sommer enn det var i fjor. Godt å høre! Kanskje jeg da kan luke litt oftere i bedene mine denne sommeren? Men de ser vel best ut ovenfra i år også... Forresten er det mye mer mygg i Kautokeino enn i Karasjok. Så jeg klager ikke så veldig ofte over mygga som er her. Ikke høyt, i allefall...

Vi malte huset i fjor høst, og nesten hele garasjen. Heldigvis er den siste umalte veggen på den siden vi ikke ser fra huset og gårdsplassen. Så da irriterer den ikke like intenst som den ville gjort hvis jeg hadde sett den hver gang jeg går ut av huset. En gul vegg og tre grønne vegger er ikke noe pent. Så det må gjøres ferdig i sommer. Hvis ikke, så vil den ene gule veggen til å begynne å irritere meg. I tankene, altså.

Vi sølte veldig mye maling her og der mens vi malte huset i fjor. Vi var heldig å ha mange hjelpere, så vi ble fort ferdig. Noen steder har vi sølt veldig mye, så det ser veldig ille ut. Det at vi sølte maling gjorde ingenting, det var beskjeden alle malerne fikk. Fordi planen var å bytte ut alle verandabordene, og på trappa. De var jo så gamle og flisete likevel. Så i sommer må det byttes ut. Ellers vil det begynne å irritere meg til slutt. Ikke bare i tankene. Fordi jeg ser de bordene hver gang jeg bruker trappa og verandaen.

Følgende scenario er tenkelig: Jeg planter blomster og går ut for å luke. Så må jeg stikke av fra mygga som vil spise meg opp. Jeg stikker ut på verandaen for å nyte synet av bedene mine, myggfritt. Men, så blir idyllen brutt av synet av hundrevis av malingsflekker på verandabordene. Irritasjonen tar overhånd.

Jeg vet hva som må gjøres, for min egen sjelfreds skyld:
1. Male den ene gule garasjeveggen grønn
2. Skifte ut verandabordene, og de på trappa
Hvis jeg gjør de to tingene kan det hende jeg helt klarer å overse noen malingsflekker hist og her på muren. For vi sølte litt der også i fjor...

Eller var det sommeren 2011 at muren også skulle pusses og males...?
Sommeren er kort her oppe, så det er ikke sikkert vi rekker alt.....

Men sånn er det å ha hus. Der er alltid nok å gjøre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar