tirsdag 30. august 2011

Voksen

Tenk over ordet: voksen
Jeg er voksen, føler meg voksen og vet at jeg er voksen. Og det er mange bra sider med det ved å være voksen.

Men... 
Dager med utrolig mye å gjøre, er dager da jeg helst ville vært en ungdom.
- For å slippe unna litt av ansvaret og forventningene alle har til meg og det jeg skal klare å utføre. Fordi jeg da hadde kunnet si at jeg ikke har lært det der ennå.
Dager med regninger og lån som skal betales ville jeg helst vært et barn.
- For å få være den som får lommepenger, og ikke den som gir dem. Fordi jeg da ikke hadde hatt ansvaret for å tjene inn noe som helst
Dager der jeg er den teite voksne, som må si nei og lage noen nye regler, er dager jeg ville vært en baby.
- For å være en baby, betyr at det ikke finnes noen regler å følge. Og andre må innrette seg etter dine behov.  Enten de liker det eller ikke.

Men...
De dagene jeg kler på meg akkurat det jeg vil, er de dagene jeg elsker å være voksen.
- Fordi jeg ikke lenger sliter med ungdommens usikkerhet og komplekser.
- Fordi jeg vet hvem jeg er og hva jeg liker og vil ha. Og jeg driter i om noen mener noe annet enn meg!
De dagene jeg ser tilbake på min ungdomstid og alle dens erfaringer, er de dagene jeg elsker å være voksen. - Fordi jeg slipper å kjenne den sterke smerten den første kjærlighetssorgen gir. Eller sviket fra en som står deg nær. Eller sorgen over at noen bare blir borte...
- Fordi jeg vet hva det handler om, og vet at livet går videre. Uansett. På godt og vondt.

Men...
Jeg har ikke lyst til å glemme noen av de epokene livet har.
Fordi det har gitt meg så veldig mange forskjellige erfaringer. Og jeg lærer stadig noe nytt.
Det er de dagene jeg elsker å få være meg.
En voksen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar